Jóga nidra

Jóga Nidra

A mai modern, gyorsan változó világunkban sokan szenvednek a stressztől, a túlzott pszichikai és mentális terheléstől. Gyakran nehéz lelassítanunk, ellazulnunk. Talán azt már felfogtuk, hogy fizikai és mentális egészségünk nagyban függ attól a képességünktől, hogy el tudunk-e lazulni, meg tudunk-e szabadulni testi, lelki feszültségeinktől.
Halljuk a jó tanácsot, “relaxálj, meditálj”. Igen, de hogyan?

A jó hír az, hogy a tudatos relaxáció tanulható, gyakorolható, fejleszthető.

A fizikai és szellemi mély relaxáció megtapasztalásában segíthet nekünk egy nagyon hatékony jóga technika, a jóga nidra.
Szó szerint azt jelenti: a jógik alvása. Nem a hagyományos értelemben vett alvásról van szó. Ez egy mély relaxációs állapot, majdnem mintha aludnánk, elménk mégis teljesen tudatos.

Az első a fizikai relaxáció, a test összes izmainak ellazítása. Az izmokból eltávozik a feszültség. A relaxáció tökéletesen felfrissít minket, pihenteti a testet és a tudatot. A fizikai lazításban elért siker könnyebbé teszi a szellemi relaxációt.
Szellemi relaxáció: az izmok lazítása nyugalmat ad tudatunknak és a tudat lazítása nyugalmat ad a testnek. A tudat és a test szoros kapcsolatban vannak egymással, a tudat befolyással bír a testre. Ha az ember jókedvű, a test is erős és egészséges. Ha az ember depressziósnak érzi magát a test sem tud rendeltetésszerűen működni. Mindez visszafelé is igaz: a testnek is van befolyása a tudatra. Ha a test erős és egészséges, a tudat is boldog, derűs és erős. Ha eltávolítjuk az izmokból a feszülséget, az nyugtatja és pihenteti a tudatot.
A tudat lazításának gyakorlata elűzi a belső szellemi feszültségeket és új mentális energiával tölti meg a tudatot. Ez derűssé és boldoggá tesz minket.

Elalváskor érzékszerveink visszahúzódnak, egyik a másik után, meghatározott sorrendben, így kerülünk az alvás állapotába.
Utoljára a hallás vonul vissza.
Amikor a Jóga Nidrát gyakoroljuk, visszavonjuk az érzékszerveket egy, a hallás kivételével. Olyan tudatállapotba kerülünk, melyet felfoghatunk az alvás és ébrenlét közötti küszöbnek, vagy tudatos alvásnak. Ilyenkor a tudat meg van fosztva a többi érzékszerv által közvetített információktól, asszociációktól, befogadóképessége teljes lesz.
Így valósíthatjuk meg a célunkat, vagyis elérhetjük a teljes fizikai, mentális és érzelmi relaxációt a módszer gyakorlása során.

Mára már mérhető és tudományosan bizonyított, hogy a jóga nidra gyakorlásával nő a fizikai és szellemi teljesítőképesség, javul a koncentráció és a memória. Könnyebben legyőzzük a stresszt, idegességet, depressziót, haragot, zavarodottságot, de csökkenti a magas vérnyomást, és a szívinfarktus kockázatát is. Fél óra jóga nidrában töltött idő felér 4 óra alvással.
A módszer nagyon hatásos és nagyon egyszerű. Nem kell hozzá más kellék, mint egy matrac. Erre lefekszünk, és az instruktor egyszerű utasításait követve végezzük ezt a mentális gyakorlatot.

November 30-án megtapasztalhatjátok ezt a csodálatos testi, szellemi és érzelmi ellazulást. A Jóga Nidra a 20 órakor kezdődő Yin jóga óra szerves része lesz. Kb. 1 órás Yin gyakorlás után következik majd a különleges hatású, 40 perces mély relaxáció. Hozzatok hosszú ujjú felsőt, zoknit, esetleg kisebb takarót vagy kendőt. 
Várunk nagy szeretettel!